dinsdag 25 april 2017

Dag 21 San Pedro de Merida naar Merida 16 km

Dinsdag 25 april

Laatste etappe camino Mozarabe.

Rustig laten we de dag beginnen. We hebben geen haast. Het kleine stukje wat we vandaag naar Merida nog moeten lopen is gemakkelijk vergeleken bij de vorige dagen. We gebruiken een ontbijt in het restaurant en gaan op pad. Het weer is wel omgeslagen, gisterenavond onweer en regen in de omgeving. De temperatuur is gezakt. Het voelt na drie weken warmte koel aan, maar we kunnen toch nog in de korte broek en shirt wandelen. De route gaat door het glooiend weidse landschap vol met graanbouw.  De eerste helft van de route lopen we over asfalt parallel aan de grote autovia. Alleen het geraas van het verkeer om ons heen. Niets geen geluiden van de vroege vogels. Als we de tweede helft over het grint-kleipad lopen draaien we van de autovia af. Rust. De klei is vochtig en we treffen het dat het niet superhard heeft geregend anders hadden we de klei weer dik onder de schoenen gehad. De route is echt saai en voelt als twee eenzame mensen die lopen over de verlaten zandweg.
We komen tot aan Merida niets tegen. Aan de kant van de weg nemen we halverwege onze wandeling nog een pauze. Op een paar keien doen we een poging om relaxed te gaan zitten. Echter deze keien zorgen er wel voor dat je snel weer opstapt. De harde punten zijn echte punten en zeer onaangenaam. Nou ja, voor die paar kilometers moet het verder wel lukken. Merida is een grote stad en bekend om zijn archeologische vondsten. Sinds 1993 valt het onder het werelderfgoed. Het is een van de belangrijkste en grootste archeologische plaatsen in Spanje. We zijn hier al twee keer eerder geweest. Toen we de ronde van Spanje heben gefietst en twee jaar geleden hebben we deze plaats bezocht toen we de camino de la Plata hebben gelopen. De camino Mozarabe vindt hier zijn eindpunt. Als we langs een enorme stortplaats de stad binnenlopen zien we al snel aan de linkerkant het Circo Romano wat vroeger voor de paardenrennen is gebruikt, net als in de film Ben Hur.

Even verder het aquaduct uit de eerste eeuw wat nog relatief goed bewaard is gebleven. Ook al staat er nu veel bebouwing omheen. Zo lopen we langs een paar mooie oude gebouwen naar het centrum. We hebben in deze stad voor twee dagen een appartement gehuurd. Heerlijk om deze stad nogmaals te bezoeken, er is genoeg te zien. Het appartement is snel gevonden en ziet er prima uit. Hier houden wij het wel uit.

We kunnen hier ook al onze wandelspullen eens goed in de wasmachine laten opfrissen. Niet verkeerd na drie weken handwasjes. We gaan nu bijna een week afkicken. We zijn TE vroeg hier gearriveerd. Onze planning is thuis TE ruim geweest. Niet erg, we gaan een kleine week cultuurhappen. Na Merida gaan we twee dagen naar Caseres, ook een mooie cultuurplaats en daarna door naar Salamanca waar we de bus naar Porto nemen. In Porto blijven we ook twee dagen en dan hebben we wel genoeg cultuur gesnoven en zijn de voetjes uitgerust om aan het volgende traject te beginnen. De Camino Portugues van Porto naar Santiago de C. Vanaf twee mei gaan weer aan de wandel, om op 8 mei in Valença aan te komen. Hier sluiten 9 wandelmaatjes bij ons aan. Gezamenlijk lopen ze vanaf  9 mei een week met mij mee naar Santiago de C.   George zal gedeeltelijk zijn eigen pad volgen. Hij heeft zojuist de hotellijst gezien. Ha, ha, TE duur vindt hij onze overnachtingen. Ik ga heerlijk met de wandelmaatjes een weekje decadent vertoeven in goeie hotels na een aangename wandeldag. Met een beetje mazzel dragen ze ieder één dag mijn rugzak. Eigenlijk is dat toch het minste wat ik van ze kan vragen. Ze willen tenslotte ontdekken wat het is om een echte pelgrim te zijn!😂 George is inmiddels zich aan het verdiepen waar we zoal overnachten.  Nu al stikjaloers. Hij dreigt met overnachtingen in een Parador. Dit zijn toplocaties om te overnachten. Ha, ha, dat kan 'bruin' niet trekken. Alleen betaal je de hoofdprijs, dus dat wordt de herberg.
We hebben weer een hele afwissellende route gelopen, prachtig weer gehad, goeie herbergen, nog nooit zo schoon en goed ingericht. In cultureel opzicht viel de route wel tegen. De dorpjes die we zijn doorgekomen stelden niet veel voor. Op deze route moet je je realiseren dat er tijdens de dagelijkse wandelingen met regelmaat geen bars zijn die de inwendige mens op tijd verwennen. Gelukkig er was alle dagen weer een overnachtingsplek.  Des al niet te min het is absoluut opnieuw de moeite waard geweest om te kiezen voor een route die nog niet wordt overlopen door veel wandelaars. 462 km gelopen.